سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

 فلسفهء اوقات نماز - صبغة الله

فلسفهء اوقات نماز

پنج شنبه 89 بهمن 14 ساعت 9:9 عصر

امام علی ـ علیه السلام ـ می فرماید:

«چند نفر یهودی محضر رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ رسیدند، داناترین آنها مسائلی چند از آن سرور پرسید. در ضمن پرسش ها این سوال مطرح شد که: خداوند عزوجل برای چه این پنج نماز را در پنج وقت برای امت تو در ساعات شبانه روز واجب کرده؟

نبی اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمودند: هنگام زوال ظهر، خورشید حلقه ای دارد که در آن داخل می شود و وقتی داخل آن شد زوال آفتاب حاصل می شود در این هنگام هر موجودی زیر عرش تسبیح حمد پروردگار را می گوید و آن ساعاتی است که پروردگارم بر من درود می فرستد. در همان ساعت حق عزوجل بر من و امت من نماز را فرض و واجب نموده و فرموده: (أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوک الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّیْلِ؛[1] نماز را وقت زولل آفتاب تا اول تاریکی شب به یاد آور). و این همان ساعتی است که در آن روز قیامت را آماده کرده و می آورند و هیچ مومنی نیست که در این ساعت سجود یا رکوع نموده یا در نماز ایستاده مگر آن که جسدش را بر آتش حرام نموده اند.

اما نماز عصر این نماز در ساعتی است که جناب آدم در آن ساعت از شجره ممنوعه تناول نموده و حق تعالی وی را از بهشت برین اخراج کرد. لذا پروردگار متعال به ذریه او امر کرد تا روز قیامت در این ساعت نماز عصر بخوانند و من این نماز را برای امت خود برگزیدم و این نماز محبوب ترین نماز ها نزد حق تعالی بوده و من را وصیت و سفارش به حفظش کرده که از بین نماز ها آن را مراعات و مراقبت کامل نمایم و اما نماز مغرب در ساعتی است که حق تعالی توبه جناب آدم ـ علیه السلام ـ را در آنپذیرفت و بین زمانی که آدم شجره ممنوعه را تناول کرد تا زمانی که توبه نمود و حق عزوجل آن را پذیرفت سیصد سال از سال های دنیا فاصله است و در ایام آخرت یک روز به منزله هزار سال که بین عصر و عشا فاصله است و جناب آدم سه رکعت نماز در این فاصله خوانده، یک رکعتش به خاطر لغزش که از او صادر شد و یک رکعت به خاطر لغزش جناب حوا و یک رکعت هم به خاطر توبه ای که کرد، پس حق تعالی ان سه رکعت را بر امت من واجب نمود و این همان ساعتی است که دعا مستجاب می گردد چنان که پروردگارم به من وعده داده هر کسی که او را در این ساعت بخواند دعایش را مستجاب نماید و این همان نمازی است که حق تعالی مرا در فرموده خودش (فَسُبْحَانَ اللَّهِ حِینَ تُمْسُونَ وَحِینَ تُصْبِحُونَ)[2] به آن مامور ساخته است.

و اما نماز عشا چون قبر ظلمانی است و روز قیامت نیز تاریک و تار می باشد لا جرم حق تعالی من و امتم را به این نماز امر نموده که در این وقت بخوانیم تا قبر نورانی گردد و نیز نور من و امتم را بر صراط تبعیت کند و از دنبال بیاید و هیچ قدمی برای خواندن نماز عشا برداشته نمی شود مگر آن که پروردگار جسد او را بر آتش حرام می نماید و این همان نمازی است که حق تعالی برای انبیای قبل از من اختیار فرموده است.

و اما نماز صبح هنگامی که آفتاب طلوع می کند و بر همراهان شیطان ظاهر و آشکار می گردد و حق عزوجل مرا مامور می سازد پیش از طلوع آفتاب و قبل از این که کافر آن را سجده کند نماز صبح بخوانم، پس امتم خدای عزوجل را سجده می نمایند و سریع خواندن این نماز محبوب حق جل و علی است این همان نمازی است که فرشتگان شب و روز حاضر و شاهد بر آن هستند.

یهودی عرضه داشت: راست گفتی ای محمد».[3]

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

[1]   . اسراء / 78.

[2]   . روم / 17.

[3]   . ترجمه علل الشرایع، ذهنی تهرانی، تعداد ج 2، انتشارات مومنین، بی تا، ج 2، ص 105.


نوشته شده توسط : ولایتی

نظرات ديگران [ نظر]



دریافت کد تاریخ شمسی
کد دعای فرج-وبلاگ